متن دلخواه شما
سلامت
چهار شنبه 13 تير 1397 ساعت 20:30 | بازدید : 55 | نوشته ‌شده به دست sibesalamati | ( نظرات )

در سه ماهه دوم بارداری چه چیزی بخوریم؟

 

وجود یک رژیم غذایی متعادل و مغذی در طول بارداری برای سلامت مادر و جنین ضروری است. این نوع رژیم غذایی شما را مطمئن می سازد که جنین تان مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و توسعه بدن را دارد. خوردن مواد غذایی مناسب مانع از بروز عوارض بارداری همچون تولد زودرس، فشار خون بالا و پره اکلامپسی می شود. در طول بارداری فرد باید مطمئن شود که ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات مناسب برای رشد جنین را مصرف می کند. در طول سه ماهه دوم بدن به کالری بیشتری نیاز خواهد داشت.

 

در طول سه ماهه دوم بارداری چه چیزی بخوریم؟

در طول سه ماهه دوم بارداری افراد باید رژیم غذایی متعادلی داشته باشند. مواد مغذی زیر می تواند برای افراد باردار مفید باشد.

آهن:

آهن به حمل اکسیژن در اطراف بدن کمک می کند. در طول بارداری آهن اکسیژن را به بدن کمک هم می رساند. اگر رژیم غذایی کمبود آهن داشته باشد باعث بروز کم خونی می شود و خطر بروز عوارضی همچون زایمان زودرس یا افسردگی پس از زایمان را بیشتر می کند. مقدار مصرف آهن توصیه شده در طول بارداری حدود 27 میلی گرم است.

برای دریافت آهن مورد نیاز بدن می توان از منابع زیر استفاده کرد:

– گوشت بدون چربی
– غذاهای دریایی پخته شده
– سبزیجاتی با برگ سبز
– آجیل ها
– حبوبات و عدس

بدن آهن را از محصولات حیوانی بهتر از آهن موجود در محصولات گیاهی جذب می کنن. افرادی که گوشت نمی خورند می توانند نرخ جذب را با خوردن غذاهایی که حاوی ویتامین C هستند افزایش دهند. منابع این ویتامین در برگیرنده پرتقال، آب پرتقال، توت فرنگی و گوجه فرنگی است. افراد باید از خوردن مواد غذایی حاوی آهن و مکمل های کلسیم به طور همزمان خودداری کنند

پروتئین:

زمانی که باردار هستید باید حدود 75 الی 100 گرم پروتئین در طول روز مصرف کنید تا به رشد مغز کودک و سایر بافت های او کمک نمایید. پروتئین برای رشد رحم مادر و سینه های او لازم و ضروری است. منابع خوب پروتئین در برگیرنده موارد زیر است:

– گوشت بدون چربی
– آجیل ها
– تخم مرغ
– ماهی پخته شده نه خام
– حبوبات و عدس

کلسیم:

مقدار کلسیم مورد نیاز در طول بارداری حدود 1000 میلی گرم است. افراد زیر 18 سال که باردار هستند باید 1300 میلی گرم کلسیم در روز مصرف کنند. کلسیم به ساخت استخوان ها کمک می کند. منابع غنی از کلسیم عبارت است از :
– لبنیات
– تخم مرغ
– توفو
– سبزیجاتی همچون کلم بروکلی، کلم
– میوه ها و غلات غنی شده از کلسیم

 

 در طول سه ماهه دوم بارداری چه چیزی بخوریم؟

فولات:

فولات نوعی ویتامین B است. نوع مصنوعی فولات اسید فولیک است. فولات در طول بارداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا مانع از بروز مشکلات لوله عصبی می شود و خطر زایمان زودرس را کمتر می کند. در طول بارداری و قبل از آن فرد باید 400 الی 800 میکروگرم فولات یا اسید فولیک در طول روز مصرف کند. بهترین منابع این ماده عبارت است از :

– غلات غنی شده
– سبزیجاتی با برگ سبز
– پرتقال
– غلات کامل

شما می توانید تحت نظر پزشک از مکمل های اسید فولیک استفاده کنید.

ویتامین D:

ویتامین دی به توسعه استخوان ها و دندان های کودک کمک می کند. مقدار مصرف توصیه شده برای این ویتامین در طول بارداری 15 میکروگرم است. بدن می تواند ویتامین دی را از طریق نور خورشید ایجاد کند. با اینحال تخمین های موجود نشان می دهد بیش از 40 درصد بزرگسالان آمریکا کمبود ویتامین دی دارند. ویتامین دی در مواد طبیعی زیادی وجود ندارد اما غذاهای غنی شده می توانند برایتان مفید باشد. منابع غذایی ویتامین دی عبارت است از :

– ماهی های چربی دار مثل سالمون
– روغن جگر ماهی
– جگر گاو
– پنیر
– زرده تخم مرغ
– آب میوه غنی شده

اسیدهای چرب امگا 3:

هم مادر و هم کودک می توانند از اسیدهای چرب امگا 3 استفاده نمایند. این اسیدهای چرب از قلب، مغز، چشم و سیستم ایمنی کودک محافظت می کنند. استفاده از این ماده می تواند خطر توسعه پره اکلامپسی را کاهش دهد و احتمال بروز افسردگی پس از زایمان را کمتر نماید. مقدار اسید چرب امگا 3 مورد نیاز در طول بارداری 1.4 گرم است. این ماده در مواد غذایی زیر موجود است:

– ماهی چربی دار
– روغن ماهی
– دانه کتان
– دانه های چیا

مایعات:

افرادی که باردار هستند بیشتر از سایرین به آب نیاز دارند. نبود آب کافی در بدن در طول بارداری می تواند ب عوارض متعددی منجر شود. فردی که باردار است باید حداقل 8 الی 12 لیوان آب در طول روز بنوشد.

غذاهایی که باید از مصرف آن اجتناب شود:

فرد باید در طول بارداری از مصرف غذاهای زیر اجتناب کند:

– گوشت خام
– تخم مرغ خام
– ماهی خام
– ماهی هایی که سطح جیوه بالایی دارند
– محصولات لبنی پاستوریزه نشده
– پنیرهای نرم همچون پنیر فتا یا پنیر آبی( بلو چیز)

نتیجه گیری:

اصل سالم غذا خوردن در طول بارداری شبیه سایر افراد است. اما افرادی که باردار هستند باید بیشتر بر روی مواد مغذی همچون آهن، پروتئین، کلسیم، فولات، امگا3 تمرکز نمایند. افزایش وزن در طول بارداری به خصوص سه ماهه دوم و سوم معمولی و سالم است. برای اجتناب از افزایش وزن زیاد نباید کالری اضافی مصرف شود. اگر مشکلی داشتید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.او می تواند شرایط شما را بررسی کند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
چهار شنبه 13 تير 1397 ساعت 20:29 | بازدید : 54 | نوشته ‌شده به دست sibesalamati | ( نظرات )

در مورد سردردهای سینوسی چه کاری می توان انجام داد؟

 

سردردهای سینوسی ناحیه اطراف بینی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. این ها معمولا به دنبال عفونت ایجاد می شود و دردی را در اطراف پل بینی و گونه ها موجب می شود. سردردهای سینوسی می توانند نتیجه حساسیت نیز باشند. سینوس ها فضاهایی در استخوان های صورت هستند. 4 جفت سینوس در اطراف گونه ها، پل بینی ، بالای چشم ها وجود دارد. دانشمندان هنوز به طور دقیق نمی دانند سینوس ها چه نقشی در بدن دارند. به نظر می رسد آن ها مانع از فرار کردن گرما از سر می شوند یا صدا را بلندتر می نمایند. درمان سردردهای سینوسی به علل زمینه ای آن بستگی دارد. اگر چنین شرایطی خفیف باشد می توان در منزل و به کمک درمان های خانگی آن را بهبود بخشید.

 

حقایقی در مورد سردردهای سینوسی

– اصلی ترین و اولین نشانه چنین سردردهایی ، درد در سینوس هاست.

– درمان این سردردها معمولا علل زمینه ای را هدف قرار می دهد

– سردردهای سینوسی معمولا به خاطر عفونت یا حساسیت ایجاد می شوند.

 

نشانه های سردردهای سینوسی

اگر فردی دچار عفونت یا حساسیت باشد غشای سینوس ها می تواند متورم گردد و باعث ایجاد سردردهای سینوسی شود.

در چنین شرایطی فرد ممکن است درد را در گونه ها، پل بینی و نواحی بالای بینی احساس نماید. برخی ز اوقات این نواحی ممکن است متورم شوند.

سردردهای سینوسی ممکن است یک یا هر دو طرف صورت را تحت تاثیر خود قرار دهد. این سردردها معمولا به خاطر عفونت هایی همچون سینوزیت ایجاد می شوند. فرد در این شرایط ممکن است نشانه های دیگری همچون نشانه های زیر را داشته باشد:

– تب

– مسدود شدن بینی

– کاهش بویایی

– مخاط زرد یا سبزی که به هنگام فین کردن از بینی خارج می شود.

برخی از افراد بعد از سرفه کردن، خم شدن یا دراز کشیدن درد بیشتری را احساس می کنند.

 

گزینه های درمانی

اگر سردرد سینوسی باعث ایجاد درد زیادی نشود می توان آن را در منزل درمان کرد. فرد باید استراحت کند، مایعات زیادی بنوشد و از مسکن استفاده نماید. با اینحال تجربه درد شدید در این شرایط نیازمند درمان پزشکی است. اگر شرایط زیر را داشتید حتما با پزشک مشورت کنید:

– دردی که بدتر می شود.

– نشانه هایی که بعد از یک هفته بهبود پیدا نمی کند.

– مسکنی که به کاهش درد کمک نمی کند.

برای دردی که به خاطر سینوزیت ایجاد شده پزشک می تواند از آنتی بیوتیک ها استفاده کند.

سردردهای سینوسی که به خاطر حساسیت ایجاد می شود را می توان با اسپری بینی در برگیرنده آنتی هیستامین یا استروئیدها درمان کرد. اگر فردی به طور مکرر دچار این سردرد شود یا برای سه ماه سینوزیت داشته باشد پزشک او را به متخصص گوش حلق بینی ارجاع می دهد. این فرد متخصص در مورد نشانه ها می پرسد و بینی و سر و صورت را معاینه می کند. او ممکن است از سر MRIیا اشعه ایکس بگیرد. برخی از افراد برای بهبود شرایط خود به جراحی نیاز خواهند داشت.

 

درمان های خانگی سردردهای سینوسی

درمان های خانگی

فردی که سردردهای سینوسی دارد و این سردردها به خاطر سینوزیت ایجاد شده ممکن است بتواند این شرایط را با درمان های خانگی بهبود ببخشد. این درمان ها در صورت وجود درد شدید کارساز نخواهد بود.

استشمام بخار:

اینکار می تواند به باز شدن مسیرهای بینی و سینوس ها کمک کند. اینکار فشار و درد را هم کمتر می نماید.

– کمی آب را جوش آورید و اجازه دهید کمی خنک شود.

– آب را در کاسه ای بریزید

– صورت را جلوی آن بگیرید اما مراقب باشید نسوزید

– سر را با حوله کوچکی بپوشانید

– به آرامی بخار را نفس بکشید.

پاکسازی بینی با آب نمک:

استفاده از محلول آب و نمک می تواند در این شرایط مفید باشد:

– آب را جوش آورید و اجازه دهید خنک شود.

– یک قاشق چایخوری نمک و یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در آب حل کنید

– دست خود را با آب و صابون شستشو دهید

– کمی از این محلول را در کف دست بریزید

– حالا آن را وارد بینی کنید.

پارچه گرم:

نگه داشتن پارچه گرم در کنار صورت می تواند درد و فشار را کاهش دهد:

– پارچه را در داخل آب داغ فرو ببرید و آب اضافی آن را بگیرید

– آن را روی پل بینی و گونه ها اعمال کنید

– اجازه دهید کمی بماند.

 

سردرد سینوسی در برابر میگرن

تحقیقات انجام شده نشان می دهد میگرن اغلب با سردرد سینوسی اشتباه گرفته می شود. سردردهای سینوسی و میگرن اغلب نشانه های مشترکی دارند:

– احساس فشار در صورت و پیشانی

– دردی که به هنگام حرکت سر بدتر می شود

– بینی مسدود شده

درمان این دو سردرد متفاوت است پس باید تشخیص درستی داده شود. اگر فردی نشانه های سینوزیت به همراه درد و فشار در صورت را داشته باشد معمولا دچار سردرد سینوسی است. اگر سردرد برای بیش از چند هفته طول بکشد یا با آنتی بیوتیک درمان نشود ممکن است سردرد میگرنی باشد. فردی که میگرن دارد ممکن است نشانه های دیگری همچون نشانه های زیر را تجربه کند:

– حساس بودن به نور
– حالت تهوع
– سردردهای ضربه ای

سینوزیت علل اصلی سردردهای سینوسی است. برخی از اشکال این شرایط اگر درمان نشده رها شود می تواند حاد گردد. این موضوع بدین خاطر است که سینوس ها نزدیک مغز هستند و هر عفونتی می تواند به سیستم عصبی مرکزی منتقل شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آخرین عناوین مطالب